Saturday, September 25, 2010

Alliansseger med 49,3 % av rösterna! Personliga valreflexioner kring ”ett mänskligare Sverige”

Först och främst vill jag tacka ordförande i Kristdemokraternas Seniorförbund Leif Hallberg för en bra artikel i tidningen Dagen den 24 sept. Citat: ”Vi Kristdemokrater gick till val med mottot ”Ett mänskligare Sverige”. Vi ville övertyga väljarna om det trängande behovet av att forma ett samhälle där var och en ges chansen att efter förmåga utveckla och använda sina egna resurser men samtidigt ska den som behöver hjälp också få det ...

Sverigedemokraternas avancemang bekräftar en högerextremistisk våg i Europa som nu också nått vårt eget land. Syndabockar pekas ut för problem som har sin grund i helt andra förhållanden, människor ställs mot människor, egoismen sätts i högsätet och vi riskerar att få ett samhälle där sociala spänningar trasar sönder den mänskliga gemenskapen.

Dessa hot måste mötas med kravet på absolut respekt för varje enskild människas okränkbara värde. Det kravet måste skrivas in med eldskrift i våra kommande principprogram och aktionsplaner. Den främlingsfientligas valframgång påminner oss om att vi måste ta fajten för människovärdet på allvar. Varje människas värde från livets första stund till dess sista.” Så långt citatet från tidningen Dagen.

Jag har personligen filosoferat mycket de senaste dagarna kring valresultatet. Har varit aktiv politiker inom Kristdemokraterna mellan år 1999 – 2010, hälften av tiden inom Landstingspolitiken i Gävleborgs Län och den andra hälften i kommunpolitiken inom Gävle Kommun. Sedan starten av föregående mandatperiod, 2006 och framåt har vi Kristdemokrater delvis svikit våra väljare på en tydlig och avgörande punkt . Vallöfte från år 2006 – 2010 var tydligt: ”Vi skall inte hålla någon tillbaka och ingen skall lämnas efter”.

Tyvärr har vi inte stått upp tillräckligt tydligt för den sista delen: ”Ingen skall lämnas efter”. Personligen tror jag som många andra, att vi idag hade haft en Alliansregering med klar majoritet om vi hade fört en bättre och tydligare socialpolitik, där rättvisefrågorna och solidariteten gentemot den fattigare delen av den svenska befolkningen fortfarande var stark.

Mycket märkligt är det för mig, att vi Kristdemokrater inte mer tydligt tar en ledande roll i Alliansregeringen, i de sociala frågorna och driver dem mycket tydligt. När vi talar om ett mänskligare Sverige och verklighetens folk måste ju våra ord ha substans och relevans för att ha något värde. Vi kan inte bara tala om valfrihet, familjen och pensionärernas villkor. Det blir en alltför ensidig politik. Låt denna mandatperiod istället kännetecknas av att ... Kristdemokraterna tar sitt sociala ansvar i Alliansregeringen.

Ett mänskligare Sverige innebär för mig en mänskligare sjukförsäkring, ett mänskligare och rättvist a-kasse system med rimliga a-kasseavgifter. Alla kan bli sjuka och arbetslösa. Då måste omställningsförsäkringen vara så utformad att man inte behöver gå från hus och hem. Givetvis skall vi hålla fast vid jobblinjen. Vi skall inte gå tillbaka till bidragslinjen, det är inte det jag talar om. Istället handlar det om att Alliansregeringen måste förbättra sin socialpolitik de närmaste fyra åren, annars blir kanske de borgerligas regeringstid ännu en gång enbart en parentes i Sveriges politiska historia.

Det är dags att t.ex. sätta sig ner och förbättra lagtexterna kring sjukförsäkringen. Jag vet att detta är på gång, men i lagtextens slutgiltiga utformning får inte finnas utrymme för fri tolkning och omänskliga bedömningar. Om vi nu går till Leif Hallbergs avslutande del i citatet ovan gör man nya reflexioner: ”Varje människas värde från livets första stund till dess sista.” Här är det tydligt att vi Kristdemokrater har lämnat en del av våra traditionellt värdekonservativa hållningar. Vi Kristdemokrater tycker tydligen att det är ok att 34 000 aborter sker i Sverige varje år? Tystnaden talar! Abortfrågan kanske är en mindre fråga att ta tag i? Ingenting hör man om att regeringen arbetar intensivt på att förbättra det abortförebyggande arbetet?

Varför startar man inte upp en nationell möjlighet till adoption? Det skulle kunna rädda tusentals foster från en säker död. Detta borde högprioriteras och veckogränsen för abort behöver sänkas. Det är en skam för Sverige och alla världens nationer att detta dödande av foster bara får fortgå utan att någon reagerar? Vi talar om etik, men tillämpad etik är ett måste om vi skall bli trovärdiga.

Sedan kan man ju verkligen fundera över de frågor som kom upp under valet. I stort sett handlade det enbart om plånboksfrågor, egoismen satt i högsätet. Hur vi behandlar den utsatte, den arbetslöse, den svage och sjuke var tydligen inte så viktigt i Alliansen. Det är sorgligt att vi lät oppositionen få sådana poänger i dessa frågor, särskilt i valets slutspurt. Hade valet varit några veckor senare hade en valförlust varit möjlig. Regeringen Reinfeldt har imponerat på mig, men inte i alla stycken. Har man ett gott arbete och en bra utbildning, är man frisk, ung och vacker behöver man inte tänka på sin medmänniska. Det handlar ju om mig och ingen annan! Du som läser detta kanske reagerar, men då får du förlåta mig för jag är verkligen förvånad och bekymrad över Alliansregeringens socialpolitik.

Det positiva i Alliansregeringen är att den lyckades ta Sverige igenom en svår finanskris med flaggan i topp. Anders Borg har gjort ett bra jobb! Där håller nog de flesta med. Reinfeldt gjorde även ett ypperligt arbete då Sverige var ordförande i EU, men när Reinfeldt lånar 10 miljarder för att sänka skatten är jag inte med. Vi kan inte låna pengar för att sänka skatter! Arbetslinjen stöder jag givetvis, även att arbetsförmågan prövas, men inom rimliga gränser. När det gäller de Kristdemokratiska ministrarna har dom alla gjort ett väldigt bra arbete. Mats Odell är nog den som sticker ut mest. Han har byggt upp ett gediget förtroende i näringslivet och bland ekonomerna. Verkligen bra jobbat! Tidningen Dagens Industri skriver i sin valanalys, att Mats Odell gjort ett mycket bra arbete och borde få sitta kvar på sin ministerpost 4 år till. Håller verkligen med!

När det gäller utrikespolitiken är Alliansregeringen klart bättre än de rödgröna även om jag inte gillar tonen, i en del uttalande av vår utrikesminister, när det gäller nationen Israel. Istället borde han göra allt han kan för att stödja Mellanösterns ”enda” demokrati, staten Israel. En god svensk utrikesminister måste tala väl om det judiska folket, vara objektiv och inte ställa sig på någons sida i mellanösternkonflikten. Det gäller att lyssna in båda parternas argument extremt noggrant för att bli trovärdig.


Kristdemokraterna har varit det parti som genom historien haft en starkt Israelvänlig inställning, tillsammans med framför allt Folkpartiet. I Kristdemokraternas principprograms första kapitel är det tydligt att politiken bygger på den kristna traditionen. Därför ligger det nära till hands att uttrycka stöd för en judisk nationalstat, framröstad i FN, som är Mellanösterns ”enda” demokrati och som har 22 grannländer som vill utplåna nationen. Israels existens kan aldrig ifrågasättas. De har rätt att existera och försvara sig precis som alla andra länder. Kristdemokraternas engagemang i Israelfrågan har varit väldigt stark i många år tack vare Alf Svenssons starka ledarskap och någon förändring har vi inte sett sedan Göran Hägglund tillträde som partiledare.

Till sist önskar jag Alliansregeringen allt gott under mandatperioden och hoppas ni har framgång i det ni företar er!


Några bibelcitat till eftertanke:

Jesaja 58:7-8:
”ja, dela ditt bröd åt den hungrige skaffa de fattiga och hemlösa en boning, kläd den nakne var du än ser honom och drag dig inte undan för den som är ditt kött och blod. Då skall ditt ljus bryta fram som morgonrodnaden och ditt helande visa sig med hast. Din rättfärdighet skall gå framför dig och HERRENS härlighet följa i dina spår.”

3 Mosebok 20:19:34: ”Främlingen som bor ibland er skall räknas som infödd hos er. Du skall älska honom som dig själv. Ni har ju själva varit främlingar i Egyptens land. Jag är HERREN, er Gud.”

Jeremia 1:4: HERRENS ord kom till mig. Han sade: Innan jag formade dig i moderlivet utvalde jag dig, och innan du kom fram ur moderskötet helgade jag dig. Jag satte dig till en profet för folken.”


1 Mos. 12:3:
”Jag skall välsigna dem som välsignar dig (Israel) och förbanna den som förbannar dig. I dig skall alla släkter på jorden bli välsignade.”

Jeremia 29:7: ”… sök den stad bästa dit jag har fört er … och be för den till HERREN. När det går väl för den, går de också väl för er.”

Andra Krönikeboken 7:14: ”Om mitt folk, som är uppkallat efter mitt namn, ödmjukar sig och ber och söker mitt ansikte och omvänder sig från sina onda vägar, då vill jag höra det från himlen och förlåta deras synd och skaffa läkedom åt deras land.”

0 Comments:

Post a Comment

<< Home