Thursday, January 12, 2006

Gymnasieskolan och livsåskådningarna

I gymnasieskolan förbereds unga människor inför de sista stegen ut i vuxenlivet. Intresset för existentiella frågor är stort idag. Genom att öka förståelsen för och kunskapen om olika livssyner och kulturer motverkas främlingsfientlighet, rasism och segregation. Samtal kring moraliska dilemman, vad som är rätt och fel, ska genomsyra skolans dagliga verksamhet. Skolan måste även ge alla elever särskild kännedom om kristendomens betydelse för att förstå det svenska kulturarvet. Det handlar också om att ge eleverna förståelse för olika livsåskådningsperspektiv för att kunna analysera olika samhälleliga fenomen.

Efter att riksdagen antagit regeringens förslag till ny gymnasieskola som ska träda i kraft 2007 har Skolverket i uppdrag att ta fram förslag till kurs- och timplaner, vilka sedan kommer att fastställas av regeringen. Många förvånades därför när Skolverkets ledning den 3 oktober 2005 lämnade sitt förslag till regeringen. I rapporten har verksledningen frångått ämnesexperternas förslag. De ämnen som varit kandidater till att bli framtida karaktärsämnen i det samhällsvetenskapliga programmet, dvs. filosofi, psykologi, naturkunskap och inte minst religionskunskap, föreslås få en starkt degraderad roll i programmet. I stället föreslås ett nytt ämne, ”hållbar utveckling”. Detta trots att ämnena ovan tillsammans utgör själen, det sammanhållande kittet, i samhällsprogrammet. Därtill föreslås livsåskådningar, religion och etik få en mer tillbakadragen plats i samhällsprogrammets mål. Etiken förs samman med litteratur och kultur i stället för att vara den bärande tråd som den borde vara. Kursplanen för ”Hållbar utveckling” har en mycket bred spännvidd. Risken är uppenbar att det föreslagna ämnet endast förmår åstadkomma en ytlig överblick inom vart och ett av områdena.

Skolministern måste ta sitt ansvar för att gymnasieeleverna skall få god kunskap i livsåskådningsfrågorna. Religionskunskapen måste bevaras som karaktärsämne i det samhällsvetenskapliga programmet och bättre kunskaper, i livsåskådningsfrågor, religion och etik är ett måste. Här handlar det inte om en ytlig behandling. Det måste vara gedigna ämneskunskaper.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home