Monday, August 28, 2006

Utbildning (högre)

Kristdemokratisk högskolepolitik har sin grund i kunskap, kvalitet, valfrihet och trygghet. Studenten ska stå i centrum för utbildning – och bildning. Kristdemokraterna ser positivt på att fler under senare år fått tillgång till högre utbildning, men vi har ifrågasatt att utbyggnaden inte fått en fullständig finansiering. Kristdemokraterna vill att: Universiteten ska ha ett brett utbildningsutbud och excellenta forskningsmiljöer med djup på forskningsnivå i kraft av volymer och etablerad kompetens. Högskolorna ska ha en bredd i grundutbildningen, vara framstående på undervisning och erbjuder excellenta undervisningsmiljöer samt löser forskningsanknytningen via samarbete med universiteten. Grund-utbildningsanslagen ska innehålla en avsatt del för vetenskapsanknytning och lärarens forskning, så att lärarnas kompetens kan upprätthållas och stärkas. All utbildning i kvalificerat yrkeskunnande bör samlas i regionala yrkeshögskolor, en ny form som är en långsiktigare och stabilare utveckling av dagens KY (Kvalificerad yrkesutbildning).

All högre utbildning ska knytas till en levande forskningsmiljö. Resurstilldelnings-systemet ska ändras så att en högre del av anslaget är fast och inte beroende av om studenterna godkänns. Sverige ger upp det s.k. 50-procentmålet, som är satt utifrån hur många som pressas in i högskolan, men inte mäter hur många som de facto klarar sig igenom högskolan. Införa garantier som visar studenterna omfattningen av lärarledd undervisning och handledning m.m. Kårobligatoriet avskaffas, i takt med att studenternas inflytande i övrigt ökar på sikt. Det blir möjligt att kombinera deltidsarbetslöshet med deltidsstudier som en väg för vidareutbildning, liksom att kombinera deltidssjukskrivning med deltidsstudier som en väg för rehabilitering och anställning.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home