Kärlek, sex och etik
Barns och ungdomars behov av nära relationer är huvudtemat i Barnombudsmannens, nyligen publicerade, årsrapport 2004. Kärlek, sex och relationer till föräldrar, andra vuxna och kompisar står i fokus. I rapporten förs barns och ungas egna tankar fram. Resultat redovisas från en undersökning om kärlek, sex och vänskap som genomförts bland kontaktklasser runt om i Sverige.
Många barn och ungdomar är missnöjda med skolans undervisning i sex och samlevnad. De menar att undervisningen kommer in för sent, ofta först när de är 14 år och handlar om fel saker. Pojkar lär sig ofta om sex genom att titta på filmer och porrsajter medan flickorna läser frågespalter i veckotidningar och kvällspress som vänder sig till vuxna. Bilden av kärlek, sex och relationer kan lätt bli missvisande.
Sexualitetens etiska och känslomässiga dimensioner saknas ofta i skolans undervisning. De unga påtalar den bristen, men även föräldrar saknar en vidare diskussion om sex. Sex är minst av allt en fråga om teknik, det handlar mer om känslor, etik och om människovärde. I framtiden måste namnet sex bytas ut mot ordet samlevnad, något som tydligare knyter an till sexualitetens etiska dimension. Det är oerhört viktigt att ungdomsmottagningarna i landet tilldelas stora resurser för att kunna göra ett högkvalitativt arbete. De skall även anspassas på ett mycket finkänsligt sätt till de behov som ”dagens” ungdomar har. Rätten till likabehandling oavsett sexuell läggning skall alltid finnas med i skolans värdegrund.
0 Comments:
Post a Comment
<< Home