Friday, April 24, 2009

EU-valet; kryssa en Kristdemokrat – en kvinna !

Ella Bohlin – Mina politiska hjärtefrågor: Klimatfrågan, människohandel och alkoholfrågan. När det gäller klimatet tror jag att utmaningen ligger i att EU tar sig an klimatfrågorna och inte tummar på ambitionerna trots finanskris och lågkonjunktur. Ett starkt förändrat klimat innebär på många platser väsentligt minskade skördar med katastrofala följder. Kostnaden för att i framtiden hantera effekterna av klimatförändringarna blir mycket större än kostnaden för att vidta åtgärder nu. Därför är det viktigt att agera. Kryssa Ella i EU-valet den 7 juni!

Sofia Modigh
– Jag är en engagerad drogmotståndare med bakgrund i nykterhetsrörelsen. En röst på mig är en röst för att införselkvoterna på alkohol ska sänkas inom EU, att unionens alkoholstrategi ska vässas och narkotikafrågan drivas hårdare. Jag brinner också för rätten till trygg mat och anser att konsumentmakt är en grundbult i en demokrati, jag vill också se att ideella organisationers rättigheter bevaras, skyddas och utvecklas. Ideella sektorn är enormt viktig i Sverige och Europa. Kryssa Sofia i EU-valet den 7 juni!

Gudrun Brunegård
– Med bakgrund som skolsköterska och biståndsarbetare brinner jag för folkhälso- och människorättsfrågor. Jag vill driva frågan om lägre införselkvoter för alkohol och få bort jordbruksstödet för tobaksodling. Det förebyggande arbetet mot HIV-AIDS och andra sexuellt överförda sjukdomar måste förbättras. I det arbetet innefattas även frågor om prostitution och trafficking. En tredje prioriterad fråga är Östersjön, där arbetet måste intensifieras för att rädda vårt döende hav! Kryssa Gudrun i EU-valet den 7 juni!

Inger Davidsson
– Europapolitiken som helhet är viktig. Att vi kan samverka och hitta gemensamma lösningar på problem och utmaningar som vi står inför är en förutsättning för fortsatt fred och frihet i Europa. Det kräver tålamod och uthållighet men jag ser inget alternativ. Det område som jag särskilt vill lyfta fram är brottsbekämpningen som behöver utvecklas och förfinas för att kunna möta de organiserade och förslagna ligor som agerar över alla gränser och som inte ens drar sig för att handla med kvinnor och barn.

Chatrine Pålsson-Ahlgren
– Vi måste ta tillvara alla möjligheter att bekämpa människohandel. Det är en människovärdesfråga. Likaså måste EU:s asyl- och migrationspolitik präglas av generositet. I alla frågor i Europasamarbetet måste barn ha en särställning.

Ewa Sundkvist
– Vi behöver rädda framtiden; genom att se till att Europas befolkning men framförallt ungdomar inte super bort sin framtid, genom att människovärdet uppgraderas. Ingen människa får sälja någon annan människas liv. Vi måste få bort människohandel och trafficking. Vi måste ha rent vatten att dricka och ren luft att andas. Därför behövs det radikala åtgärder för att rädda vår miljö. Kryssa Ewa i EU-valet den 7 juni!

Liza-Maria Norlin
– EU-samarbetet är ett viktigt verktyg i arbetet för mänskliga rättigheter och en bättre miljö i Europa men också i övriga delar av världen. För mig är det viktigt att vi kristdemokrater fortsätter att vara drivande i miljöpolitiken och utmanar till att sätta höga mål med hållbar utveckling i fokus. Jämställdhet, religionsfrihet och trygghet är fortfarande ingen självklarhet, vilket gör att vi måste fortsätta att sätta människovärdet på agendan i politiken. Därför är jag stolt över partiets valplattform där människohandeln, en öppen och generös flykting- och asylpolitik samt fattigdomsbekämpning är prioriterade frågor. Kryssa Liza-Maria i EU-valet den 7 juni!

Lilith Svensson
– Jag tycker tanken med EU är fantastisk och tror att vi tillsammans kan göra något riktigt bra. Vi behöver ett nära samarbete med Europa och många frågor kan inte lösas på nationell nivå. Miljön är en sådan sak. Jag skulle önska att vi fick mer järnvägsbunden godstrafik genom Europa (givetvis även mer persontrafik också), att man satsade mer på kravmärkt mat, och ursprungsmärkning av fisk samt en reformerad jordbrukspolitik med avskaffade exportstöd. Jag skulle vilja att vi kunde få en ökad helhetssyn på tillväxt där även andra värden än ekonomisk tillväxt lyfts fram. Dessutom önskar jag att man skulle fokusera mer på människovärdet och göra allt man kan för att stoppa människohandeln.

Erika Josbrandt – Det är viktigt för människor att känna frihet och trygghet i sin vardag, inte minst kvinnor. Jag vill att privatekonomi blir ett prioriterat område så att människor kan och vill ta ansvar för sin situation, exempelvis genom att underlätta kvinnors företagande och självförsörjning. När människor har kontroll över sin ekonomiska situation så ökar prioriteringen av viktiga värden i vardagen såsom ekologiska och etiska hänsyn. Här har kristdemokratiska värderingar en viktig funktion.
Läs vidare här!

Labels:

0 Comments:

Post a Comment

<< Home