Tuesday, May 25, 2010

Nu har jag läst Kristdemokraternas Handbok inför valet 2010

Jag kan konstatera att jag blev positivt överraskad. Handboken håller god kvalitet och är en rekommenderad läsning för alla valarbetare inom det Kristdemokratiska partiet. Personligen vill jag att vi som parti på ett mycket tydligt sätt skall betona vårt sociala ansvar i Alliansen särskilt nu i valspurten. Därför blev jag glad när jag hittade följande citat på sidan 11 i handboken:

"Vi tycker inte att den starke ska ha större rättigheter än den svage. Vi kan inte se mellan fingrarna när det kommer till orättvisor. Det kan handla om bonusar som uppmuntrar oansvarigt beteende i bank- och finansvärlden. Eller bonusar till företagsledningar samtidigt som lönerna för de anställda ska frysas eller människor blir uppsagda från sina arbeten. Det handlar om dem som ställs utanför en viktig gemenskap och möjligheten att själv sörja för sitt uppehälle när de blir utan arbete. Det handlar om den återvändsgränd som så många långtidssjuka placerades i av politiker som ville värna system och frisera arbetsmarknadsstatistiken, snarare än att se till människors personliga behov och förutsättningar."

På sidan 33 kan vi sedan läsa: "Vi Kristdemokrater vill solidarisera oss med de svaga och förtryckta, sträva efter social rättvisa, utjämna strukturella orättvisor och skapa en rättvis fördelning av samhällets goda. Alla räknas och omfattas av samhällsgemenskapen. Detta kallar vi Kristdemokrater för Solidaritetsprincipen."

Citatet ovan från sidan 11 och sidan 33 i Kristdemokraternas Handbok inför valet måste vi sedan lyckas kommunicera till våra väljare och våra politiska motståndare. Då kommer vårt parti att mötas av betydligt mer respekt än vi gör i nuläget. Jag har under mina tio år som aktiv politiker saknat en tydlighet i dessa frågor. Ibland våra politiska motståndare uppfattas vi som ett rent högerparti i vissa fall ett parti till höger om Moderaterna.


Som jag ser det är Kristdemokraterna ett mittenparti med inslag av politiska hållningar som går åt mittenvänster hållet. Vi är ett parti som anser att Solidaritetsprincipen är central och viktig. Därför måste vi för att få framgång i valet i höst lyckas kommunicera ut Solidaritetsprincipen till våra väljare.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home