Wednesday, August 25, 2010

Kristdemokraterna vill fördubbla statligt anslag till marknadsföringen av Sverige

I dag satsas alldeles för blygsamt från staten på Sverige som turistland. Vi vill därför fördubbla anslaget till Visit Sweden under nästan mandatperiod för att någorlunda kommma upp på övriga Nordens nivåer. Det säger Lennart Sacredeus och Eva Johnsson, riksdagsledamöter för Kristdemokraterna, som idag släpper rapporten "Ett land att upptäcka - 10 punkter för turism i tillväxt".

Samtidigt som sysselsättningen inom många traditionella basnäringar har minskat de senaste åren, ökar den kraftigt inom turistsektorn och besöksnäringen. Inte minst för unga, invandrare och befolkningen i glesbygdskommuner utgör besöksnäringen en viktig ingång till arbetslivet. Ska vi skapa fler jobb åt unga och invandrare kan vi inte bortse från turismen som den jobbskapande sektor den faktiskt är.

Sverige har en mycket stor potential som turistland. Många turister som upptäcker Sverige uppfattar det som exotiskt och spännande. Men vi vill att fler ska upptäcka vårt land. Därför är det nödvändigt att genomföra en rad förändringar, utöver att fördubbla det statliga anslaget för marknadsföring.

Vi kristdemokrater vill bland annat:


• Att Sverige söker OS och Paralympics. En möjlighet är att detta sker i samarbete med vårt grannland Norge.
• Att tjänstemomsen för restauranger halveras. Sverige har idag världens högsta restaurangmoms. Den utgör ett stort hinder för turismen och tillväxten av jobb.
• Att infrastrukturen byggs ut. I dag saknas till exempel järnväg till Nordeuropas största vinterturistområde, Sälen, vilket gör att den miljömässiga belastningen på vägar och tillfarter blir stor.
• Att samverkan kring utvecklingen av den svenska besöksnäringen förstärks och förbättras mellan myndigheter och turistnäringen.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home