Monday, December 03, 2007

Fler skolbibliotekarier ökar läsförmågan

Svenska elevers läsförmåga har försämrats. Från att ha legat i topp har vi tappat till en sjätteplats i en internationell jämförelse. Regeringen satsar nu stort för att vända denna negativa trend. Med lärarlyft, återinförd speciallärarutbildning och satsningar på läsfrämjande för de yngsta eleverna ska den åter igen ge Sverige en topplacering.

PIRLS 2006 är världens största internationella studie av läsförmågas hos elever i fjärde årskursen. 45 länder/regioner deltar. Svenska elever har en god läsförmåga. Sverige ligger i toppskiktet i världen. Samtidigt har det skett en klar försämring sedan PIRLS 2001. Den största förändringen ligger i en kraftig minskning av antalet duktiga läsare. Detta är en utveckling regeringen tar på största allvar. Regeringen har redan genomfört ett stort antal åtgärder som kommer att möta dessa brister. Det handlar om till exempel lärarlyftet och återinförandet av speciallärarutbildningen.

Utredningen visar att svenska elever ägnar betydligt mindre tid per vecka åt läsning än elever i andra länder. Det är inte rimligt. I den kommande översynen av läroplan och kursplaner måste denna fråga belysas. Regeringen lyfter nu fram bristen på skolbibliotekarier. Det är anmärkningsvärt att en mycket stor andel elever i Sverige går i skolor där skolbiblioteken är obemannade. Skolbibliotekarien är ett ovärderligt stöd i läsinlärningen. Att hjälpa såväl lärare som elever att hitta lämplig och tilltalande litteratur är en uppgift som är av stor betydelse inte minst för just de duktiga läsarna. Den grupp minskat kraftigast de senaste åren.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home