Tuesday, March 03, 2009

Den mobbade kärnfamiljen

I en nätenkät (Allt Om Barn) med 1428 röstande, röstade 65% för kärnfamiljen: ”Ja, det är det bästa sättet för barn att växa upp!” ”Familjen är framför allt världens bästa gäng – vi kan bråka och tjata, men i nästa stund skratta och ha kul.” I FN:s deklaration om familjen, som undertecknades av 149 länder i DOHA, Quatar…”oavsett kultur, religion och tid vi lever i är det bäst för människans överlevnad att familjen får allt det stöd den behöver…”

”Jag har tröttnat på alla påhopp på kärnfamiljen…det är hög tid att fokusera på och faktiskt bevara det som är väldigt bra med kärnfamiljen; kontinuitet, identitet och trygghet.” Vi behöver de gamla orden i vårt moderna samhälle: ”Ställ er vid vägarna och spana. Fråga efter de urgamla stigarna. Fråga efter den goda vägen och vandra på den, så ska ni finna ro för era själar.” Skulle man fråga hela den ”mediala” påverkansgrupp som faktiskt är människor; vem och vilka som betyder mest i deras liv, så är jag övertygad om att de skulle säga; Min man/ fru … Min familj … Mina barn … Mina syskon … Min mormor …

"Har ni inte läst att Skaparen från början gjorde dem till man och kvinna?" Och han fortsatte: "Därför skall en man lämna sin far och sin mor för att leva med sin hustru, och de två skall bli ett. De är inte längre två utan ett. Vad Gud har fogat samman får människan alltså inte skilja åt."

0 Comments:

Post a Comment

<< Home