Saturday, April 01, 2006

Dialog och delaktighet

Dialogen är en förutsättning för samförstånd. Dialog är att ta risker, ju mer man ger ju mer kan man få ut av en dialog. En effektiv dialog förutsätter en äkta vilja, kunskap, förståelse för sammanhang och förtroende. Vi lär av varandras synpunkter helt enkelt. Ett öppet utbyte av tankar och idéer ger parterna ökad insikt och förståelse. Det stärker även självkänslan och självförtroendet och skapar nya idéer och tankar. Dialogen förutsätter att parterna har förmågan att lyssna, att uttrycka tankar, att vara tydliga och att kunna reflektera. Detta kan sedan leda till en gemensam grund. I denna process måste man visa integritet och söka sanningen. Våga säga att detta vet jag lite om eller säga att man i nuläget är osäker. Man måste även våga visa sina personliga värderingar och ha ärliga avsikter. Genom dialogen vinner vi demokratin varje dag, kan delta som likvärdiga och fria medborgare, undviker cynism och slippa ett demokratiskt underskott.

Att uppleva sig som tillhörig är en grundläggande förutsättning för att kunna uppleva sig som delaktig. Genom att medverka blir man delaktig i en gemenskap. Som deltagare är man närvarande, får uttrycka sig, kunna lyssna på andra och ta del i gemenskapens formande av tankar och idéer. På så sätt knyts människors upplevelse av meningsfullhet till en mänsklig gemenskap. För att bli delaktig krävs en arena dit människor inbjuds att medverka. Inflytandet ökar då människor behandlar varandra som jämbördiga partners som av egen vilja går in i en process för beslut och genomförande. Delaktighet skapas av att jag kan medverka på ett sätt som överensstämmer med min vilja och förmåga. När jag upplever detta vill jag påverka situationen och ha någon form av inflytande. Om jag upplever att jag har inflytande blir jag även beredd att ta ansvar. Ansvarstagandet medför del av den makt som påverkar situationen, jag vill vara med och besluta. Delaktigheten är därför en personlig upplevelse som gör mig beredd att handla. Processen för delaktighet kan alltså sammanfattas i orden medverkan, inflytande, ansvar och delaktighet.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home